Zpět na výpis článků

Marketing

Pojmy v brandingu

Heading 2

Heading

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Slovník v brandingu - pojmy a jejich vysvětlení

Každý chce budovat lovebrand. A kdekdo k tomu má co říct. Jenže se občas stává, že různí lidé používají jiné termíny a tak nemusí ke konci dne dojít k porozumění. Proto si představíme základní pojmy, které se kolem značky točí. Vysvětlíme si, o co tady vlastně jde.

A jakmile si porozumíme, pustíme se do větší hloubky.  Krok za krokem si ukážeme, co je potřeba udělat pro to, abyste i ze své značky vytvořili tu skutečně milovanou.

Ve slovníku se potkáte celkem 3x s manuály:

  • grafický manuál, 
  • manuál vizuální identity a
  • brand manuál

Když má něco v názvu manuál, už to prošlo kontrolním kolečkem. Je to sada pravidel, která musí fungovat delší dobu. Má to dva účely:

  • návod  - funguje jako pomůcka pro další kolegy či externí specialisty,
  • sada pravidel -  zároveň to definuje hřiště - dává grafikům, copywriterům a markeťákům jasná doporučení, podle kterých mají hrát. Co značka ještě unese, a co už ne.

A menší varování: toto není „mezinárodní“ a ani mezi-agenturní slovník. I když my si tu nakrásně něco popíšeme, o dveře dál vám to někdo bude popisovat svými slovy. Stejně tak to není kompletní výčet slovíček z marketingu. Jen pár vybraných a často používaných pojmů.

Slovníček brandingových pojmů

Základy

Značka

Také jako: brand

Je to set asociací, které si spojují zákazníci s vaší firmou. Pokud ji neřídíte vy, dělá to za vás někdo jiný - zpravidla konkurence a nebo zákazníci. Značku máte, ať už se systematicky brandingu věnujete, a nebo vůbec.

Příklad: Apple, Nike, Česká filharmonie

Logo

Je to  grafický prvek, symbol, který slouží k identifikaci a odlišení společnosti, značky (nebo produktu) od ostatních na trhu. Logo má být snadno zapamatovatelné a musí vyjadřovat charakter dané firmy. A také musí být dobře použitelné - ať už jako světelný štít na budově, nebo potisk na propisce.

Logotyp

Speciální typ loga, který je pouze o textovou verzí názvu značky.

Příklad: Google, Sony, Coca-Cola, Disney

Zaměřeno na zákazníky

Vhled 

Také jako: Insight, klíčový insight, insightová platforma

Častěji se setkáte s pojmem insight. Je to vlastně nějaká pravda o lidech, která:

  • je překvapivá a přináší vysvětlení pro některé preference a motivace zákazníků,
  • způsobí „aha“ moment a pocit „tak to sedí“.
  • je pro nás užitečná a poskytuje (dostatečně velkou) příležitost.

Tento vhled nepřijde sám od sebe. Je potřeba provést kvalitativní šetření se zákazníky. A potenciál si pak ověřit kvantitativními metodami.

Výsledkem může být i to, že nejen cílíme brandingem přímo na solar naší cílové skupině, ale že se jako firma třeba rozhodneme i změnit produkt a službu a lépe tak naplnit potřebu zákazníků.

Image značky

Image značky je, jak zákazníci vnímají určitou značku. Vzniká na základě jejich zkušeností s produkty nebo službami. Na rozdíl od identity, která je aspirativní (co chce značka být), image odráží skutečné vnímání veřejnosti. Image může být ovlivněna marketingovými aktivitami, recenzemi zákazníků a celkovým chováním společnosti na trhu.

Ve chvíli, kdy má značka problém s jejím vnímáním, je to ta pravá chvíle na rebranding.

Termíny týkající se tvorby strategie

Strategie značky

Také jako: brand strategy

Strategie značky popisuje, jakou představu chceme v mysli zákazníků vytvořit a vychází z širšího kontextu - znalosti zákazníků, znalosti konkurence a poznání vlastní značky (firmy). Dobrá strategie musí být relevantní pro naše zákazníky, má nás burcovat být ambiciózní. Chcete ji mít vyhodnotitelnou, doručitelnou, stručnou a v souladu s hodnotami, nastavením a celkovou strategií firmy. Zároveň definuje, jaké hrací pole si vybereme.

Pozicování značky

Také jako: Positioning

Cílem je vytvořit jasnou a odlišnou pozici značky, produktu nebo služby v myslích cílových zákazníků. Tento koncept pomáhá firmám definovat, jak chtějí být vnímány ve vztahu ke konkurenci, a zdůrazňuje jejich jedinečné vlastnosti a hodnoty. Tedy jakým tónem jako firma mluvím, jak vypadám, jak se chovám, apod.

Archetypy značky

Archetypy jsou používané jako základní postavy, které pomáhají definovat osobnost značky (přiřazuje jí lidské charakteristiky) a její vztah k zákazníkům. Tyto archetypy jsou založeny na psychologických principech a kolektivních emocích. Původ mají v hlubinné psychologii a studiích C.G. Junga.

Mají svou kritiku, protože působí trochu ezo a příliš zjednodušují a redukují možnosti v pozicování značky. Ale pro začátek je to prostě fajn. Dobře vystihují podstatu.

Mrkněte na náš článek Archetypy v marketingu - praktické příklady.

Propozice značky

Také jako: proposition

Shrnuje, proč by si zákazníci měli vybrat vaši značku nebo produkt před konkurencí a jaké konkrétní výhody jim přináší. Představte si to jako nabídku nebo závazek firmy doručit hodnotu zákazníkovi.

Esence značky

Také jako: brand essence, jádro značky

Vaše strategie značky v pár slovech. Kratičkého vystihnutí, o co firmě jde. Je to určené dovnitř firmy. Má vystihnout atribut značky a vzbudit nějakou emoci. Skvělý zdroj pro tvorbu claimů, taglinů (reklamních sloganů).

Značka navenek - obecně

Nadmnožina všech vizuálních, verbálních a smyslových projevů značky.

Symboly značky

Také jako: brand symboly,  brand assety (distinktivní), kódy značky

Sada prvků, pomocí kterých vytváříte v myslích svých zákazníků mentální zkratku a asociace. Musí být odlišitelné, rozpoznatelné, dobře zapamatovatelné a relevantní k produktu/službě a vašim zákazníkům. Je to cokoliv, co v dialogu se zákazníkem dlouhodobě a konzistentně používáte.

Příklad: Alzák, znělka Netflixu, nepřijatá pošta od České pošty, Ivan Trojan a České Dráhy, zelená barva pro Airbank, vzorek na Louis Vuitton, atd.

Identita značky 

Také jako: brand identity, korporátní identita, corporate Identity, osobnost značky

Identita značky je soubor prvků tvořící značku. Od toho, jak se značka obléká a mluví - tzn. jak komunikuje, jak vypadá, jaké symboly využívá, a také jaké má hodnoty. Je to prostě to, kým značka je. Existuje, i když ji vědomě nebudujete.

Brand manuál

Také jako:  Brandbook

Návod, jak pracovat s veškerými symboly značky - verbálními, vizuálními, zvukovými, apod. Všechny symboly na jednom místě. To chcete.

Vizuální projevy značky

Ideový koncept

Tento pojem používáme primárně pro práci s vizuálním stylem, kdy dojde ke zhmotnění a rozkreslení představy o tom, jak by značka mohla vypadat. Není to závazné, je to k diskuzi. Jeden obrázek vydá za 1000 slov.

Vizuální styl

Také jako: Jednotný grafický styl / Vizuální identita

Představuje, jak značka vypadá - přes barevné palety, logo, styl fotografií, typografii další grafické prvky. Je to vizuální projev značky.

Manuál vizuálního stylu

Také jako: Grafický manuál, manuál vizuální identity

V této příručce najdete vše o tom, jak pracovat (a nepracovat) se všemi stanovenými vizuálními „projevy“ značky - ať už se jedná o logo, grafické prvky, barvy, fonty, nebo také stylizování fotografie.

Verbální komunikace značky

Jak náš brand zachází v komunikaci se slovy.

Název značky

No jasně, značka se přece musí nějak jmenovat. Tomu se ve vší odbornosti věnuje disciplína naming. A občas to bývá věda, protože si musíte dát pozor např. na volnou doménu, dobrou vyslovitelnost, nezaměnitelnost, jestli to neznamená v jiném jazyce nějakou sprosťárnu, libozvučnost, atd.

One-liner

Krátké prohlášení o tom, jaké problémy řešíme, jaké řešení nabízíme a co je výsledkem. One-liner má být relativně stručný, aby mířil rovnou komoru.

Je to představení značky v 1-3 větách. Taková upovídanější esence značky.

Jednoduchá rovnice, podle které psát one-liners je [Problém+řešení=Výsledek]

Tonalita značky

Také jako: Brand voice, Tonalita, Verbální tonalita, Tone of voice, Tón komunikace

Ukotvuje základní principy komunikace, které jsou neměnné - např. vyjadřujeme se vždy formálně, používáme hovorové výrazy, atd).

Claim

Také jako: Tagline, motto značky

Krátké, nejdůležitější a trvalé heslo firmy, které navenek reprezentuje značku. Vztahuje se k benefitu nebo atributu značky a má v sobě „něco“ navíc - emoci, chytlavost, něco, co upoutá pozornost. Musí vystihnout distinktivnost značky od jiných.

Příklady:

  • Skittles: Taste the rainbow
  • Radegast: Život je hořký. Bohudík.
  • Škoda: Simply Clever
  • McDonald´s: I´m lovin‘ it

Komunikační (verbální) manuál

Také jako: Manuál tonality značky

Dokument obsahující principy a pravidla pro zacházení s tonalitou značky. Určuje, jak o značce psát a mluvit a zajišťuje konzistentnost písemných a verbálních projevů značky navenek.

Dokument určený celé firmě, který můžete klidně zhmotnit do podoby A4 nebo plakátu.

Odpovídá na otázky - jak:

  • se značka píše, 
  • o sobě mluvíme,
  • oslovujeme,
  • mluví značka v různých situacích -> může být lehce odlišné pro různá média,
  • jaké používáme claimy

Každé médium snese totiž něco trochu jiného - můžeme v rámci tonality přizpůsobovat a kalibrovat. Mrkněte třeba na reakce Ryanair’s na sociálních sítích - tam jsou troufalí. V procesu nákupního košíku už je tato letecká společnost více při zemi, doslova.

Slogany

Jedná se o hesla nebo věty vytvořené účelově pro kampaně, produkty a kategorii, které jde v čase měnit. Takže jeden rok můžete mít sloganů několik pro různé produkty, další rok to obměníte. Slogany se dělají nezřídka i rýmované.

Příklady:

  • Mattoni: Kde to žije, tam je Mattoni.
  • Redbull: Redbull vám dává křídla.
  • Fernet Stock: I muži mají své dny.
  • Aditeg: G jako guma.
  • Hellmanns: Prostě to nejlepší.
  • Braník: Pivo v každé lahvi
  • Gutalax: Večer chutná, ráno pomáhá
  • Jihlavanka: Poctivá káva
  • Alza: Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš

Závěrem

Slova jsou jen skleničky, které si každý plní svými zkušenostmi. Proto se hodí být v jejich definici co nejpřesnější.  I když se tady snažíme narovnat některé pojmy, každá agentura s nimi pracuje trochu jinak. Třeba rozdíl mezi pojmy claim, slogan a tagline jsou tak jemné, že při googlení narazíte na několik různých vysvětlení. Nevadí, teď máte nabito. Máte berličku pro vyjasnění toho, co od branďáků máte požadovat a co od nich dostanete.

Pokud chcete do budování značky zasvětit víc, ozvěte se. Rádi vše ukážeme a vysvětlíme souvislosti.‍

Stanislav Lang
Projektový manažer

Doporučené články

zavřít