Jsme lidi, chyby dělá každý. V některých případech to stojí pouze nervy, v jiných i peníze. Aby váš projekt jel jak po másle a vy jste na konci dne dostali to, co od svého webu či e-shopu potřebujete, řiďte se těmito zásadami..
Úplně nejjednodušší pravidla, která doporučujeme vždy a všude jsou:
- buďte co nejkonkrétnější a
- své požadavky si sepisujte.
Tak se vyhnete základním projektovým pastem. Ale teď už k věci.
Mějte na paměti základní triádu všech projektů
A ta jsou:
- rozpočet
- rozsah (ať už v objemu, či v kvalitě zpracování)
- čas
Tyto „síly“ působí proti sobě. Takže pokud chcete nízkorozpočtový web, smiřte se s tím, že nebude vše zcela na míru a využije se nejspíš šablona. A nebo chcete super rozsáhlý a designově unikátní projekt s mnoha animacemi, focením, videem, ale musí to být příští týden… Ani tady nejspíš pšenka nepokvete a se svým dodavatelem očekávání nesladíte.
Potřeby, cíle, očekávání vs. vágnost
Buďte upřímní a jasně sdělte, jaké máte očekávání od nového webu či e-shopu. Má to být chytrý kombajn na peníze a nebo jednoduchá vizitka? Má za cíl řešení přinést automatizaci, která znamená úsporu času v lidské práci? Nebo chcete zlepšit vnímání své značky? Řekněte si o to. A nebo popište problém, se kterým se potýkáte a řešení navrhneme my..
Jednoznačnost pak jde na ruku lepšímu porozumění. Některá slova lze ale ušetřit úplně:
- Nepopisujte váš e-shop/B2B platformu/marketplace jako „jednoduchý systém“. Popište nám procesy, potřeby. Zkrátka, jak to má detailně fungovat.
- Nechcete psát „chceme AI“, ale popsat, co potřebujete řešit a nebo jaký nástroj využijete a jak konkrétně.
- „Web musí být responzivní“. Ano. To už je ale u našich webů samozřejmostí pěknou řádku let.
- „Chceme nadčasový, moderní a vizuálně zajímavý web“ v zadání také nepomáhá. Kvalita je subjektivní a to, co považujeme za standard, může pro někoho být web par excellence.
Podklady
Začátky jsou těžké. A ani budování e-shopu nebo webu není výjimkou. Nejprve musí být příprava dostupných materiálů. Zjistíme, v jaké jsou kvalitě a zda jsou využitelné, aby šly na ruku očekávání a web šel vůbec postavit.
Fotky a videa
„Pro grafika máme pouze 30 let starý fotky v nízkém rozlišení, ale chceme světový design“. V tom případě doporučujeme použít část rozpočtu na focení a nebo natáčení. Umíme. Rádi pomůžeme. A když to pošlete zatříděné do jednotlivých složek a dobře pojmenovaných souborů, ušetříte rozpočet (a i nervy designera).
Design a grafika
V ideálním světě mají klienti připraveny manuály pro brand, vizuální identitu, komunikaci nebo logo Jsou to mantinely, které vymezují „hřiště“ pro grafické profese. Znamenají z části zadání a z části omezení. Prostě příručky k použití.
A když není ani jedno? Pojďme udělat aspoň moodboard - nástěnku s vizuálními ukázkami, kde si nastíníme, jak přibližně by mohl web vypadat. Obrázek vydá za tisíc slov. A i v tomto je dobré se sladit, abyste dostali to, co chcete.
Copywriting a texty
Pokud máte brand manuál nebo komunikační manuál, je vyřešené, jak budete na webu mluvit. Stejné důležité "jak", je i "o čem". To už je ale předmět samotné tvorby webu a nikoliv zadání. Ale na začátku je dobré si to připravit, aby dodavatel webu věděl, s čím se bude pracovat.
Kompentence
„Jak že tohle v kalkulaci nebylo? Jak vícepráce…?“. Toto je diskuze, kterou vést nechcete. I proto se snažíme dělat v Animatu jak transparentní kalkulace, tak i stanovit jasné milníky v projektu.
Součástí takové kalkulace je, co přesně odbavujeme, a co už nikoliv. Např. ruční přepisování 1000 článků ze starého webu opravdu není potřeba nechávat na copywriterovi z agentury.
Takže už v kalkulaci vidíte: kdo / co / za kolik.
Specifikum
Běžně se v průběhu řízení projektů najdou věci, které klient na začátku nepožadoval, ale je potřeba je udělat. I proto si děláme na začátku projektu analýzu produktů/služeb, jak jsou různorodé, které jsou nejdůležitější a v čem jsou případně specifické. Výstupem je pak to, že zjistíme potřebu prezentovat produkt A jinak než produkt B. A to je vlastně zadání pro UX design.
Víte, že je vaše nabídka pestrá a každá věc potřebuje přeci jen jinak fungovat v online prezentaci? Sdělte to svému webaři.
Specifikace
Čím konkrétnější zadání, tím více sedí rámcová kalkulace s fakturací na konci. oporučujeme být co nejvíc konkrétní. Svěřte se s:
- produkty, kategoriemi
- mají všechny stejný objednávkový proces?
- budou se všechny prezentovat podobným způsobem? Není potřeba mít v nějaké kategorii jiný typ výchozí šablony detailu produktu?
- budou se prodávat všechny ve stejných jednotkách (palety, metry, kusy, atd.)?
- integracemi a využitím dalších systémů
- jaké integrace je potřeba řešit?
- jaká má být workflow?
- podmínky, nastavení
- od kolika Kč je doprava zdarma?
- má vliv výběru platební metody i na typ dopravy?
- všechny produkty lze vyzvednout na stejných odběrných místech?
- a spousta dalšího tak dále.
Koloběh zadání
Podklady a mantinely (rozpočet, termín, vizuál ukotvený v brand manuálu,...) jsou podklady pro tvorbu rámcového zadání. Z toho vychází UX, které tvoří de facto zadání pro designéra. A výstup od designéra a funkční specifikace je pak zadáním pro vývojáře.
Vypracování zadání je docela kumšt. Začátky bývají těžké. Ale…
„Stačí to jen udělat a je to hotový.“
Kdybyste potřebovali pomoc, tak se ozvěte a rádi vás tím provedeme.