Zpět na výpis článků

Business

Nejčastější chyby v zadání a jak se jim vyhnout

Heading 2

Heading

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Jsme lidi, chyby dělá každý. V některých případech to stojí pouze nervy, v jiných i peníze. Aby váš projekt jel jak po másle a vy jste na konci dne dostali to, co od svého webu či e-shopu potřebujete, řiďte se těmito zásadami..

Úplně nejjednodušší pravidla, která doporučujeme vždy a všude jsou:

  • buďte co nejkonkrétnější a 
  • své požadavky si sepisujte.

Tak se vyhnete základním projektovým pastem. Ale teď už k věci. 

Mějte na paměti základní triádu všech projektů

A ta jsou:

  • rozpočet
  • rozsah (ať už v objemu, či v kvalitě zpracování)
  • čas

Tyto „síly“ působí proti sobě. Takže pokud chcete nízkorozpočtový web, smiřte se s tím, že nebude vše zcela na míru a využije se nejspíš šablona. A nebo chcete super rozsáhlý a designově unikátní projekt s mnoha animacemi, focením, videem, ale musí to být příští týden… Ani tady nejspíš pšenka nepokvete a se svým dodavatelem očekávání nesladíte.

Potřeby, cíle, očekávání vs. vágnost

Buďte upřímní a jasně sdělte, jaké máte očekávání od nového webu či e-shopu. Má to být chytrý kombajn na peníze a nebo jednoduchá vizitka? Má za cíl řešení přinést automatizaci, která znamená úsporu času v lidské práci? Nebo chcete zlepšit vnímání své značky? Řekněte si o to. A nebo popište problém, se kterým se potýkáte a řešení navrhneme my..

Jednoznačnost pak jde na ruku lepšímu porozumění. Některá slova lze ale ušetřit úplně:

  • Nepopisujte váš e-shop/B2B platformu/marketplace jako „jednoduchý systém“. Popište nám procesy, potřeby. Zkrátka, jak to má detailně fungovat.
  • Nechcete psát „chceme AI“, ale popsat, co potřebujete řešit a nebo jaký nástroj využijete a jak konkrétně.
  • „Web musí být responzivní“. Ano. To už je ale u našich webů samozřejmostí pěknou řádku let.
  • „Chceme nadčasový, moderní a vizuálně zajímavý web“ v zadání také nepomáhá. Kvalita je subjektivní a to, co považujeme za standard, může pro někoho být web par excellence.

Podklady

Začátky jsou těžké. A ani budování e-shopu nebo webu není výjimkou. Nejprve musí být příprava dostupných materiálů. Zjistíme, v jaké jsou kvalitě a zda jsou využitelné, aby šly na ruku očekávání a web šel vůbec postavit.

Fotky a videa

„Pro grafika máme pouze 30 let starý fotky v nízkém rozlišení, ale chceme světový design“. V tom případě doporučujeme použít část rozpočtu na focení a nebo natáčení. Umíme. Rádi pomůžeme. A když to pošlete zatříděné do jednotlivých složek a dobře pojmenovaných souborů, ušetříte rozpočet (a i nervy designera).

Design a grafika

V ideálním světě mají klienti připraveny manuály pro brand, vizuální identitu, komunikaci nebo logo Jsou to mantinely, které vymezují „hřiště“ pro grafické profese. Znamenají z části zadání a z části omezení. Prostě příručky k použití.

A když není ani jedno? Pojďme udělat aspoň moodboard - nástěnku s vizuálními ukázkami, kde si nastíníme, jak přibližně by mohl web vypadat. Obrázek vydá za tisíc slov. A i v tomto je dobré se sladit, abyste dostali to, co chcete.

Copywriting a texty

Pokud máte brand manuál nebo komunikační manuál, je vyřešené, jak budete na webu mluvit. Stejné důležité "jak", je i "o čem". To už je ale předmět samotné tvorby webu a nikoliv zadání. Ale na začátku je dobré si to připravit, aby dodavatel webu věděl, s čím se bude pracovat.

Kompentence

„Jak že tohle v kalkulaci nebylo? Jak vícepráce…?“. Toto je diskuze, kterou vést nechcete. I proto se snažíme dělat v Animatu jak transparentní kalkulace, tak i stanovit jasné milníky v projektu.

Součástí takové kalkulace je, co přesně odbavujeme, a co už nikoliv. Např. ruční přepisování 1000 článků ze starého webu opravdu není potřeba nechávat na copywriterovi z agentury.

Takže už v kalkulaci vidíte: kdo / co / za kolik.

Specifikum

Běžně se v průběhu řízení projektů najdou věci, které klient na začátku nepožadoval, ale je potřeba je udělat. I proto si děláme na začátku projektu analýzu produktů/služeb, jak jsou různorodé, které jsou nejdůležitější a v čem jsou případně specifické. Výstupem je pak to, že zjistíme potřebu prezentovat produkt A jinak než produkt B. A to je vlastně zadání pro UX design.

Víte, že je vaše nabídka pestrá a každá věc potřebuje přeci jen jinak fungovat v online prezentaci? Sdělte to svému webaři.

Specifikace

Čím konkrétnější zadání, tím více sedí rámcová kalkulace s fakturací na konci. Doporučujeme být co nejvíc konkrétní. Svěřte se s:

  • produkty, kategoriemi
    • mají všechny stejný objednávkový proces?
    • budou se všechny prezentovat podobným způsobem? Není potřeba mít v nějaké kategorii jiný typ výchozí šablony detailu produktu?
    • budou se prodávat všechny ve stejných jednotkách (palety, metry, kusy, atd.)?
  • integracemi a využitím dalších systémů
    • jaké integrace je potřeba řešit?
    • jaká má být workflow?
  • podmínky, nastavení
    • od kolika Kč je doprava zdarma?
    • má vliv výběru platební metody i na typ dopravy?
    • všechny produkty lze vyzvednout na stejných odběrných místech?
  • a spousta dalšího tak dále.

Koloběh zadání

Podklady a mantinely (rozpočet, termín, vizuál ukotvený v brand manuálu,...) jsou podklady pro tvorbu rámcového zadání. Z toho vychází UX, které tvoří de facto zadání pro designéra. A výstup od designéra a funkční specifikace je pak zadáním pro vývojáře.

Vypracování zadání je docela kumšt. Začátky bývají těžké. Ale…

„Stačí to jen udělat a je to hotový.“

Kdybyste potřebovali pomoc, tak se ozvěte a rádi vás tím provedeme.

Doporučené články

zavřít