Zpět na výpis článků

Marketing

GA4 checklist pro 2024 - 3. díl

Stanislav Lang
Projektový manažer
Zveřejněno:
12.8.2024

Vyloučení (interní) návštěvnosti

Vyfiltrujte si své pokusné objednávky nebo návštěvy, aby vám nezreslovaly data.

Vyloučení návštěvnosti je potřeba nastavit ve 2 krocích:

  1. Definovat, jak se s daným typem návštěvnosti má pracovat v přehledech
  2. Určit pravidla pro označení dané návštěvnosti

1. Definování, co se má s návštěvností dít

U filtrování dat máte 2 možnosti, jak je nastavit - buď:

  • vyloučit, nebo 
  • zahrnout do přehledů 

Zároveň si potřebujete nastavit stav filtru jako:

  • Testování: data se pustí do přehledu, ale budou mít vyplněnou hodnotu v parametru „Název filtru testovacích dat“.
  • Aktivní: filtr se používá na příchozí data a provádí se trvalé změny.
  • Neaktivní: služba Analytics tento filtr nevyhodnocuje.

Tím máte nastavené typy filtrů a zda se příchozí data použijí nebo vyfiltrují.

Ve výchozím nastavení je interní návštěvnost automaticky vyloučena.

Jak: Admin > Služba > Shromažďování a úprava dat > Filtry Dat > Vytvořit filtr
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/10227574?hl=cs

2. Nastavení pravidel pro označení návštěvnosti

Ve druhém kroku potřebujete určit, kdy má být daná návštěvnost označená jako interní (či jiná). Nejběžnější způsob pomocí IP adresy.

Jak: Admin > Služba > Shromažďování a úprava dat > Datové streamy > Zvolte data stream > Konfigurace nastavení značky > Definování interní návštěvnost
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/10104470?sjid=504758117847015925-EU
Jak:
Odkaz: https://datadrivenu.com/filter-internal-traffic-google-analytics-4/

Vyloučení odkazujících stránek (platebních bran)

Nejčastěji se používá pro případy, kdy nechcete brát odkazující weby jako zdroj návštěvnosti - běžně se tento filtr používá  pro platební brány. Pokud je neoznačíte správně, mohou mít vliv i na nesprávnou atribuci a zkreslené vyhodnocování přínosu kampaní.

Do seznamu stačí zadat domény, které nechcete zahrnout do přehledu jako odkazující zdroj. Běžně filtrujeme tyto brány a dopravce:

  • thepay.cz
  • dsecure.gpwebpay.com
  • rb.cz
  • kb.cz
  • comgate.cz
  • moneta.cz
  • 3dsecure.csas.cz
  • servis24.cz
  • ibs.internetban­ka.cz
  • mojeplatba.cz
  • cz.mbank.eu
  • klient2.rb.cz
  • gate.gopay.cz
  • plugin.geispoint.cz
  • ups.com
  • ib.fio.cz
  • payu.com
  • payments.comgate.cz
  • platebnibrana.csob.cz

Jak: Admin > Služba > Shromažďování a úprava dat > Datové streamy > Zvolte data stream > Konfigurace nastavení značky > Vytvoření seznamu nežádoucích odkazujících zdrojů
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/10327750?hl=cs

Nastavte vyhledávací parametr

Pokud chcete mít v GA4 přehled o tom, co si návštěvníci webu ťukají do vyhledávání, potřebujete nastavit parametr, který se používá v URL adresy, když uživatel zadá do pole vyhledávání text. To je ta jednodušší varianta v případě, kdy používáte vylepšené měření.

Pokud ale nemáte nastavené měření přes GTM a datalayer, je potřeba 

  • posílat hodnotu pro vyhledávací termín v dataLayeru (jako search_term)
  • a zároveň si definovat search_term jako vlastní dimenzisome text
    • to nastavíte v Admin >Zobrazení > Vlastní definice > Vytvořit vlastní dimenzi

Jak: Admin > Služba > Shromažďování a úprava dat > Datové streamy > Zvolte data stream > Vylepšené měření (nastavení) > Vyhledávání na webu >Zobrazit rozšířená nastavení
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=cs#zippy=%2Cobsah-tohoto-%C4%8Dl%C3%A1nku

Cross domain měření

Pokud používáte jednu značku pro více webů s různými doménami, potřebujete tu samou značku na všechny weby, a zároveň musíte označit domény, ze kterých se mají data sbírat. Tím pádem se vytvoří 1 soubor cookies, který bude identifikovat jednoho uživatele napříč weby. V opačném případě by se pro každou doménu nastavil vlastní soubor cookies a 1 uživatel bude v reportech zaznamenán vícekrát. To povede k navyšování metriky počtu uživatelů.

Jak: Admin > Služba > Shromažďování a úprava dat > Datové streamy > Konfigurace nastavení značky > Konfigurace vašich domén
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/10071811?hl=cs

Retence dat 14 měsíců

Uchovávejte data v rámci podmínek a legislativy co nejdéle jen můžete. Na výběr máte, zda chcete data uchovat na 2 nebo 14 měsíců. Zvolte delší variantu.

Jak: Admin > Služba > Shromažďování a úprava dat > Uchovávání dat
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/7667196?hl=cs

Napojení na BigQuery

Je vám reporting v GA4 malý? Potřebujete spojit data z CRM, ERP nebo jiného systému s daty z GA4? A nebo chcete jen data mít zálohovaná? Exportem do uložiště BigQuery, které je zdarma, získáte i možnost validovat to, jestli výkyvy v datech nejsou způsobeny jen nějakou nerozumností v uživatelském rozhraní GA4. I to se občas stává.

Přínosy, limity a popsání přesného postupu je ale na více kliknutí a zaslouží samostatný článek.

Jak: Admin > Služba > Propojení služeb > Propojení se službou BigQuery
Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/9823238?hl=cs#zippy=%2Cobsah-tohoto-%C4%8Dl%C3%A1nku 

Vyloučení propojení na Google Analytics Universal

Pokud sbíráte data pomocí kódu Google Analytics Universal a necháte je importovat do GA4, připravujete se o část výhod, která z použití GA4 plynou. Ve zkratce - jiná metodika sběru má vliv na to, že data sbíraná různými způsoby budou interpretovány také různě. Když GA4, tak pouze originál!

Podívejte se do nastavení a zjistěte, zda náhodou ještě nejedete na starém Universal Analytics v novém kabátě.

Odkaz: https://support.google.com/analytics/answer/13342757?hl=cs&sjid=3981932725363838279-EU

Propojení služeb

Propojte si s GA4 veškeré své Google Služby. Získáte možnost data exportovat z GA4 do Google Ads. Nebo naopak dostat do jednoho reportingu data zvenčí (např. Google Search Console).

Jak: Admin > Služba > Propojení služeb > Propojení se službou BigQuery
Odkaz: https://support.google.com/analytics/topic/9306488?hl=cs&sjid=163082056073833206-EU

Doporučené články